søndag 27. februar 2011

Kunstuka: Jorun Wisløff

Foto:Donna Ioanna

Location:Galleri BI-Z


Jorun Wisløff begynte å male da hun var 17år gammel.Hun forsto at det var kunstner hun ville bli da hun sto med kosten i hånda og malte en hel natt,helt uten perspektiv på tid og sted.Hun skulle ha møtt på jobb kl 07 påfølgende morgen og forsto lite da hun ble oppringt av arbeidsgiver og det viste seg at klokken var 08!Men det hun forsto var altså at hun hadde funnet noe hun virkelig brant for.Kunsten.


Sin første inspirasjon hentet hun fra Odd Nerdrum og hun har forsøkt en rekke teknikker: Olje,akryl,lito,grafikk og linoleum.Men hun foretrekker å arbeide lag på lag med akryl,der hun gjerne bruker pussepapir mellom lagene for å oppnå ønsket struktur.Hennes kunst er sanselig på flere måter,man må nesten bort med hånda på bildene for å kjenne teksturen,først da forstår man bildet fult ut,i allefall opplever jeg det slik.Siden Jorun er en nær venninne har jeg vært så heldig å få se bilder ta form.Hun maler ut fra sinnstemningen og tar ubevisst til seg inspirasjon fra omgivelsene.Hennes bilder er så personlige,langt mer enn et fotografi,hennes bilder sier mer enn ord.


Om sin tidligere mentor Håkon Grønnlien sier hun dette:


"Vi møttes på en veldedighetsauksjon for flomofre i Asia,jeg donerte bort to av mine bilder til denne auksjonen.Grønnlien likte bildene mine og innviterte meg bort på Myren gård (i Kristiansand),hvor han hadde verksted.Uka etter begynte jeg òg å arbeide der sammen med ham.Vårt samarbeid fikk en brå og trist slutt ved Grønnliens bortgang,men hans tålmodighet og dype engasjement for å lære bort sin kunnskap vil jeg for alltid huske og bære med meg videre".


Jorun har òg malt et portrett av skuespilleren Dennis Storhøy.Bildet ble godt motatt og henger hjemme på hans kontor.


Ydmyke Jorun har selv uttalt at hun tidligere hadde for høye forventninger og at hun er mer realistisk nå.Men målsetningen om å kunne ha kunsten som levebrød er absolutt ikke uoppnåelig for Jorun Wisløff!

Dersom noen ønsker å se mer av Wisløff`s bilder,kan jeg videreformidle kontaktinfo.

Grafikk


Akryl på lerret


4 kommentarer:

  1. Så flott innlegg du har laget om meg.Du er flink til å formulere deg,og gi leserne innblikk i kunstens verdenen. Personlig tror jeg det er viktig å ha noe en brenner for enten det gjelder kunst eller annet. Kunsten får meg til å "leve",for en må gjennom forkjellige faser. Alt fra en får innspirasjonen,trangen til å male,perioden en har lyst til å gi opp bildet,tankeprosessen,perioden en ser bildet har potensiale,måten en ønsker å formidle budskapet på,vurdering av bildets oppbygging.Samt om det ferdige resultatet er godkjent.
    Tusen takk.

    -Jorun Wisløff-

    SvarSlett
  2. Selv takk,for alt du har lært meg om kunst,spennede å få se deg arbeide.
    Det er en ære å få portrettere deg!

    SvarSlett
  3. For et flott innlegg!Jorun er en stor innspirasjon for meg,når jeg ser hennes bilder ønsker jeg å utvikle mine egne ferdigheter,Som ikke kan måles.Har et bilde hun har malt hengende over sofaen.
    Hilsen Helene
    Slankerinna.blogg.no

    SvarSlett
  4. Maler du selv?
    Ja Jorun er til inspirasjon på flere områder både med kunsten,viljestyrken og evnen til å se det positive i alt:)

    SvarSlett