fredag 18. februar 2011

Tips til secondhand shopping


Mine vintage og secondhandfavoritter,fra venstre:
Vintage hatt etter bestemor,second hand Chanel og vintage brosje,gave fra venninne(kjøpt i London).

Jeg har fått spørsmål om å dele mine secondhand tips.

Jeg setter pris på god design og kvalitet.Dessverre er det ofte ganske kostbart å innvestere i designervarer.Jeg har derfor lagt min elsk på vintage og secondhand.Da kan du få god design og kvalitet for en billig penge.Og gjennbruk er som kjent bra for miljøet.

Har vært heldig å få arve litt vintage,der jeg kjenner historen bak plaggene, hvor og når de er kjøpt og kan med stor sikkerhet fastslå at det er vintage.

Men dermed har jeg ikke tilegnet meg de kunnskapene som gjerne kreves for å verifisere vintage vs second hand.
Men her er iallefall mine tips til secondhand shopping:

*Se etter flekker,hull,dårlig sømmer,krymping og slittasje.Handler du på nettet,husk å spørre selger om dette.
*Ha gjerne omsøm i tankene,se nye muligheter for plagget,men vær realistisk.
*Spør gjerne etter kvitteringer,sertifikat,garanti,dette hjelper deg med å verifisere f.eks en designerveske.
*Det er lov å prute,men ikke kom med skambud,det blir gjerne sett på som respektløst.
*Handler du på nettet,så se om selger har andre varer for salg,de gir en pekepinn for om varen er ekte eller ikke.

*Følg magefølelsen og fornuften.
*Hold deg oppdatert på priser,sammenlign gjerne annonser for å bedømme om prisen som forlanges er fornuftig.
*Husk å spørre om varen kommer fra et røyk og dyrefritt hjem.
*Let gjennom alt.
*Skriv ønskeliste slik at du vet hva du skal se etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar